• Inapoi la Scoala

    Inapoi la Scoala

    Suplimente alimentare utile copilului

    Pentru fiecare an din viata copilului tau sfarsitul vacantei de vara si reinceperea scolii este, in mod evident, un eveniment important. Un nou inceput presupune emotii multe, experiente noi, anxietate, agitatie, fete noi, poate uneori profesori noi, alteori un alt mediu (alta scoala, alt oras). Fiecare copil va fi afectat si va reactiona in mod diferit in acest context.

    Pe masura ce un copil creste, se dezvolta, se maturizeaza si experimenteaza situatii noi ii putem fi alaturi si il putem ajuta in multe feluri. Cresterea si dezvoltarea unui copil presupun multe aspecte: din punct de vedere fizic, emotional, mental, spiritual – toate fiind interconectate, fiecare in parte avand importanta lui.

    Trebuie sa-ti amintesc, draga mamica, faptul ca perioada de sugar si copilaria constituie  o etapa foarte delicata in viata copilului tau. Ei sunt fiinte umane “under construction” nu sunt adulti in miniatura cum se spunea pe vremuri. Din multe puncte de vedere, ei “muncesc” mult mai mult comparativ cu un adult. Noi, ca adulti, trebuie sa consumam suficienta mancare in fiecare zi ca sa ne putem furniza energia de care avem nevoie pentru a ne putea indeplini activitatile si responsabilitatile fiecarei zile. Copilul are nevoie atat de aceasta energie pentru a-si desfasura activitatea cat si de o anumita structura a alimentatiei, care sa asigure cresterea, dezvoltarea, functionarea organismului la parametri optimi.

    Din punct de vedere strict al dezvoltarii fizice, alimentatia si nutritia unui copil constituie elementul major, determinant care asigura sanatatea, forta, integritatea organismului, a creierului si a sistemului imun.

    Cum sa treci peste aceasta perioada cu bine?

    Intoarcerea la scoala si inceperea unui nou an scolar, cu noi experiente si emotiile de rigoare, poate fi uneori perceputa de copil ca un stres si acest lucru ii poate face mai susceptibili la actiunea factorilor de mediu. Alaturi de acest stres emotional vine si schimbarea de anotimp cand agentii cauzali ai multor afectiuni, in special respiratorii dar nu numai, sunt foarte raspanditi in comunitate. Deci aceasta perioada a anului poate fi o ocazie importanta sa acorzi un mic ajutor sistemului sau imun.

    Cu siguranta pe piata exista o multitudine de produse care promit stimularea imunitatii si stiu ca toate mamicile sunt dornice sa afle care este cel mai bun? Draga mamica, sunt nevoita sa te dezamagesc si sa-ti spun ca nu exista unul cel mai bun  – produsul minune dar sunt o multime de lucruri simple pe care tu le poti face pentru a avea un copil sanatos.

    Sistemul imun al copilului este un  anasamblu extrem de complex si in continua schimbare a carui buna fucnctionare depinde de mai multi factori:

    1. Varsta copilului: toti cunoastem faptul ca in primii ani de viata sistemul imun este imatur

    2. Factorii de mediu: poluare, umiditate, temperatura, praf, fumat pasiv, etc

    3. Alte boli cronice pe care copiii le pot asocia (ex. Deficite imune)

    4. Alimentatia

    Asupra primilor trei factori putem actiona doar intr-o mai mica masura: varsta n-o putem schimba, cu poluarea e greu, umiditatea si temperatura le putem controla poate doar in locuinta iar daca din nenorocire copilul mai are si alte boli atunci lucrurile se complica.

    Am lasat ultima alimentatia pentru ca, asa cum am spus, este esentiala si scopul acestui articol este acela de a ma referi la doar la acele elemente care pot sprijini sistemul imun al copilului.

    Termenul de alimentatie corecta si completa se refera la capacitatea ei de a asigura organismului energia si acei nutrienti asa-numiti “esentiali”: vitamine, minerale, acizi grasi si aminoacizi. Atributul “esentiali” le-a fost acordat de catre Academia Americana de Stiinta, dupa multi ani de cercetari si studii care au demonstrat ca in mod particular acesti nutrienti sunt necesari si implicati in functii cheie ale organismului, creierului si sistemului imun si ca fara ei, sau fara necesarul zilnic, pot aparea probleme si sanatatea copilului poate fi compromisa.

    Vitaminele:

    Din cele 14 vitamine esentiale, le enumar in primul rand pe cele cu actiune antioxidanta: vitaminele A, C, E. Toate sprijina functionarea sistemului imun si ne protejeaza organismul de factorii poluanti din mediu, neutralizeaza toxinele si ajuta organismul la detoxifiere.

    Urmeaza vitaminele din grupul B: B1, B3, B5, B6, B12 care sunt activ implicate in buna functionare a sistemului nervos, in invatare, memorie, capacitatea de a face face stresului si tuturor incercarilor prin care trece un copil zilnic.

    Acidul folic,  care ajuta organismul sa digere si sa asimileze proteinele este activ implicat in sinteza celulelor rosii si a ADN-ului.

    Biotina este de asemenea implicata in sinteza ADN-ului/ARN-ului si in metabolismul grasimilor, lipsa ei afectand parul si pielea.

    Cel mai recent nutrient adaugat acestei liste este Colina, component esential al unui neurotransmitator care se numeste acetilcolina si care este implicat in activitatea musculara, reglarea somnului, in procesul de memorare si invatare.

    Mineralele

    Exista 21 minerale considerate esentiale si dintre ele probabil calciul este cel mai cunoscut, implicarea lui in dezvoltarea oaselor si a dintilor fiind determinanta. Dar toti acesti nutrienti esentiali (atat vitaminele cat si mineralele) lucreaza impreuna fiind activ si strans interconectate, dependente unele de altele. Din aceasta perspectiva privind, putem intelege ca prezenta calciului nu este suficienta, lui trebuie sa i se asocieze magneziul, zincul, vitamina D pentru o structura osoasa sanatoasa.

    Sodiul si potasiul lucreaza impreuna si asigura intrarea si iesirea nutrientilor din fiecare celula a organismului, mentin Ph-ul normal si permeabilitatea celulara.

    Cromul este strans implicat in metabolismul glucidelor. Zincul este considerat cel mai important mineral pentru buna functionare a sistemului imun, intocmai ca si vitamina C.

    Acizii grasi esentiali

    Grasimile Omega 3 si 6 sunt cele mai comune surse de acizi grasi esentiali si se gasesc, in principal, in peste si seminte. Acesti nutrienti nu pot fi sintetizati de catre organism, trebuie adusi prin alimentatie si sunt in mod particular implicati in buna functionare a sistemului imun, a creierului si a intregului organism in ansamblu.

    Aproximativ 60% din structura creierului este doar grasime.

    Exista trei mari tipuri de acizi grasi omega 3, care provin doar din alimente: acid alpha-linolenic (ALA), acidul eicosapentaenoic (EPA) şi acid docosahexaenoic (DHA). Din primul (ALA) organismul sintetizeaza EPA si DHA.

    Acizii Omega 3 mai sunt cunoscuti si cu denumirea de acizi graşi polinesaturati (PUFA). Formulele de lapte pentru copii au introdus in ultimii ani si aceste componente pentru ca ele joaca un rol crucial pentru creier.

    American Heart Association recomanda bisaptamanal consumul de peste, mai ales cel gras: macrou, pastrav, hering, ton, sardine, somon, etc. Cunoasteti expresia “nici o masa fara peste”. Exceptie fac femeile insarcinate sau care doresc sa ramana insarcinate, cele care alapteaza si copiii mici, pentru care pestele gras nu este recomandat. Pentru ei exista Omega 3 din suplimentele alimentare in care se specifica in mod deosebit faptul ca nu contin mercur, plumb, cadmiu si alte metale grele.

    In afara de peste, grasimile omega 3 se mai gasesc in semintele de in, uleiul de rapita si cel de soia, semintele si uleiul de dovleac si de susan, nuci si alge.

    Grasimile Omega 6 (un alt acid gras esenţial) sunt gasiti in cantitati mai mari in alimente de tip seminte si uleiuri vegetale (floarea soarelui, soia, in, seminte struguri, nuci, alune) si sunt si ele importante pentru o buna crestere si devoltare. Necesarul zilnic poate fi usor asigurat de alimentatie si nu necesita administrarea de suplimente alimentare.

    Este important sa menţinem un echilibru adecvat intre Omega 3 si Omega 6, deoarece ele lucreaza impreuna pentru a mentine sanatatea. Pentru acest echilibru, se recomanda ca raportul dintre omega-6 si omega-3 sa fie in jur de 3:1.

    Sper ca nu te-am plictisit cu aceste detalii, am vrut doar sa-ti explic importanta unei alimentatii corecte si faptul ca adesea este greu sa asiguram copiilor toti acesti nutrienti de care au nevoie. Sa nu uitam ca in sezonul rece accesul la fructe si legume proaspete nu este deloc usor, si subliniez inca o data cuvantul “proaspete” (cu fiecare zi care trece din momentul recoltarii, cantitatea de nutrienti si in special de vitamine scade in mod dramatic).

    Din acest motiv, cred ca poti sa-ti ajuti copilul in aceasta perioada cu preparate de tip multivitamine si minerale, ulei de peste sau produse care contin doar vitamina C, stiut fiind faptul ca ea se pierde cel mai repede prin prepararea termica sau prin simplul fapt ca fructele si legumele nu sunt ajung din gradina direct pe masa copilului. Nici un alt nutrient nu a fost atat de intens studiat ca vitamina C. Aportul suplimentar de vitamina C este recomandat in aceasta perioada pentru a sustine sistemul imunitar si a preveni aparitia racelilor.

    Fiecare mamica isi cunoaste copilul si, in functie de susceptibilitatea pe care o are fiecare pentru raceli usoare, un alt ajutor la inceputul sezonului rece ar putea fi produse care contin colostru si probiotice.

    Colostrul este laptele matern din primele 2 zile de viata ale nou-nascutului si este extrem de valoros pentru ca el contine cantitati uriase de imunoglobuline (comparativ cu secretia lactata ulterioara), factori de crestere, vitamine, lactoferina si alte substante cheie care stau la baza unui sistem imunitar puternic. In ceea ce priveste probioticele, ele sunt intens studiate si in prezent si s-a demonstrat faptul anumite specii (nu toate!)  aduc un beneficiu clar sistemului imunitar.

    Concluzii

    Inceperea scolii, in fiecare an, poate fi ocazia unui nou inceput atat pentru copii cat si pentru parinti.

    Pentru sanatatea copilului si pentru imbunatatirea sistemului imunitar invatati in primul rand sa-i alimentati corect. V-am detaliat importanta si beneficiile tuturor acestor nutrienti, nu degeaba intitulati esentiali. A fost nevoie de ani de cercetari pentru ca Academia Americana de Stiinte, cel mai prestigios for din lume, sa le acorde aceasta denumire.

    Copilaria ramane prin definitie o etapa de crestere, dezvoltare si maturare de o complexitate nemaintalnite ulterior in nici o alta etapa din viata copilului tau.

    Fiecare din acesti nutrienti este implicat in acest proces si fara indoiala ca joaca un rol mult mai important in aceasta etapa decat in oricare alta care urmeaza.

    Lasati un comentariu sau puneti o intrebare →

Lasati un comentariu sau puneti o intrebare

Anuleaza reply